Problemet med mennesket.

Danskere samles her! Her snakkes der kun dansk og indholdet er løsere end de andre forums.
Her bestemmer:
Post Reply
kualle
Tycoon
Posts: 219
Joined: Fri Feb 17, 2006 15:41

Problemet med mennesket.

Post by kualle »

Mennesket er jo et fantastisk væsen. Det siges, vores hjerne er mere kompleks end resten af universet - hvis man da tror på sådan noget bavl - det siges, vi er åndelige væsner, og ikke blot dyr. Der siges så meget om mennesket.
Men hvad der beskæftigede sociologer og filosoffer i et fjernt land, hvor de siger oui istedet for ja, og "ny" istedet for "nu" (hvis man har set Olsen Banden), under en eller anden frihedskamp, der vist foregik engang sidst i det attende århundrede, det var, om mennesket er født ondt eller godt.

kan man overhovedet give magt til det enkelte menneske, vil dette ikke blot forsøge at tilrane sig endnu mere magt. Er mennesket ikke bedst, når det skader andre.
Vi ynder jo at se film, hvor mennesker lider, hvor mennesker kommer til skade. Nyhederne er fyldt med had og krig - og de skal jo også tiltrække seere. Vi gider ikke se på lykke og glæde - hvad skal vi dog med det. Når det går de andre dårligt, så har vi det godt, hvorfor vi altid forsøger at skade de andre i en sådan grad, det næsten er umuligt for dem at rejse sig igen.
Der er ikke noget bedre for en tyran, end at holde et helt mindretal i konstant undertrykkelse. - så har flertallet det bedst.

Hvis vi var født gode, mon så ikke, vi havde ladet Jesus leve, mon så ikke, vi faktisk lyttede til hans ord. Mon så ikke tilgivelsen fra Gud var ligegyldig, vi ville ikke behøve den, fordi vi aldrig gjorde skade med vilje...

- mennesket er født ondt!
User avatar
Chroelle
Admin emeritus
Posts: 9870
Joined: Fri Feb 17, 2006 9:19
Location: Location, location...
Contact:

Post by Chroelle »

Pokkers også. Her ville jeg have en god diskussion igang og så er jeg enig. JEg har jo fornøjelsen af at opdrage børn en masse i min hverdag. Jeg ser hvordan menneskets "grund-opførsel" er før den bliver rettet på.
Mennesker er ikke onde, men derimod egoister. Som egoister ynder vi ikke at skda de andre for alene at gøre dem ondt...Næ vi gør det for vores egen underholdnings skyld. Efterhånden som vi bliver rettet af, forsvinder mange af disse tendenser, men kun så længe at der er en autoritet til at holde os i ørerne. Vores forældre, pædagoger og lærere, vores chef, vores kone/mand, vores børn...
Læg mærke til hvordan mange ældre mennesker kan blive rigtigt godt onde i sulet og ligeglade med andre mennesker... Det er fordi de er toppen af fødekæden når det gælder autoritet... "Respekter de ældre".
Samtidig ser vi også hvordan folk med magt, som bliver autoriteter netop tilraner mere magt og foretagr sig flere og flere "onde" gerninger. Igen er det toppen af fødekæden som agerer.
Currently testing Life version 2.9 (With added second child)
(Beta testing in progress)

www.paed-it.dk - My blog in Danish

Clothes make the man. Naked people have little or no influence on society.
--Mark Twain
kualle
Tycoon
Posts: 219
Joined: Fri Feb 17, 2006 15:41

Post by kualle »

Tjah, men egoisme udspringer vel af ondskab. - eller hvad endnu værre er ligegyldighed. Det er et anerkendt faktum, at det værste man kan gøre mod et andet menneske, det er at være ligeglad med det. Al had er mislykket kærlighed - som en engang sagde.
Når du får din tøs Chrølle, så lad vær med at udøve følgende forsøg på hende, selvom det er meget sigende. Når hun har lavet noget lort, så istedet for at blive sur, så kig på tomt på hende og sig "jeg kender dig ikke". - så skal du se en reaktion af de helt tunge!

Så at vi mobber andre, ikke for deres skyld, men for vores egen, for at føle os bedre, og for at underholde os, så er det ondskab af den værste skuffe. Da vi ingen impati har med de stakkels mobbede.

Så mennesket er både egoistiske, men værre er, de er onde - vi er onde!
Post Reply