Hvem vil være millionær

Danskere samles her! Her snakkes der kun dansk og indholdet er løsere end de andre forums.
Her bestemmer:
Post Reply
User avatar
Chroelle
Admin emeritus
Posts: 9870
Joined: Fri Feb 17, 2006 9:19
Location: Location, location...
Contact:

Post by Chroelle »

Ligegyldigt hvad så har Guybrush ramt HELT rigtigt (imodsætning til lidt rigtigt). Har jeg forresten fortalt at min kæreste er lidt gravid?

Det er da den uendelige diskussion mellem jer to, som nu er stoppet, eller hvad?

Og PS Kualle: CWF har en meget klar politik skrevet i vores feedback forum angående dobbelt posts... De er fuldt ud tilladte.
Currently testing Life version 2.9 (With added second child)
(Beta testing in progress)

www.paed-it.dk - My blog in Danish

Clothes make the man. Naked people have little or no influence on society.
--Mark Twain
User avatar
FogToo
Warhero
Posts: 479
Joined: Sun Feb 19, 2006 21:10
Location: Bagsværd - Danmark
Contact:

Post by FogToo »

Nej. Vi eller måske kun mig eller Kualle giver aldrig op ;) Ja det er med vilje skrevet med stort, fordi du valgte at skrive mig med lille :P
Universet beskrives som uendeligt, men endeligt stort. Sådan er det bare. Der er ikke noget at sige imod det. Om du kan sætte det op imod noget som sprogteknisk anseges for at være forkert, så er det hvad det er. Så fanger vi bare dansk sprognævn, så de kan få det skrevet ind. Det er det de er der for. Hvis noget bliver brugt ude af hvad det reelt betyder, så må vi jo ændre på betydningen. Et eks. kan være ordet "nørd". Jeg vil ikke gå videre ind i det, da du sikkert allerede kender blot en smule, eller måske mere til det ?
Om tilhørsforhold skal være i 1 eller 47 ord er jeg ret ligeglad med. Jeg læser oftest ikke korrektur på det jeg smider. Så længe pointen går igennem er jeg tilfreds.
Derudover så kan man sagtens sige tilnærmelsesvis uendeligt. Det er en god måde at beskrive noget på. Lad os bare anskue universet. Der er meget langt, så langt at lyset ude fra enden ikke er kommet hertil endnu. Det er meget lang tid. Men vores logik siger os at intet kan være uendeligt. Men da det er meget langt, så siger vi at det er tilnærmelsesvist uendeligt.
Det kommer igen an på hvilken anskuelse man vælger at se det med. Du vil sikkert kunne komme på mange andre steder, hvor det ikke gælder. Men det ændrer ikke på hvad jeg siger.
[size=84][color=red]War does not determine who is right. War determines who is left.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam! - Cato
There are 10 types of people in the world: "Those who understand binary, and those who don't."

Det er latterligt at påstå, at computerspil påvirker børn.
Hvis f.eks. Pac-Man havde påvirket børn født i 80'erne, så ville vi i dag have en masse unge, rendende rundt i mørke rum og spise piller, mens de lytter til monoton og ensformigt musik.[/color][/size]
User avatar
FogToo
Warhero
Posts: 479
Joined: Sun Feb 19, 2006 21:10
Location: Bagsværd - Danmark
Contact:

Post by FogToo »

Og så må du, jeg, vi, os to, og resten vel se at komme ud af denne tråd, inden vi får ballade med portvagten ;)
og så laver jeg lige et dobbelt indlæg fordi jeg må :P Eller må man kun hvis man blander halvt engelsk ind i det ? :P
[size=84][color=red]War does not determine who is right. War determines who is left.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam! - Cato
There are 10 types of people in the world: "Those who understand binary, and those who don't."

Det er latterligt at påstå, at computerspil påvirker børn.
Hvis f.eks. Pac-Man havde påvirket børn født i 80'erne, så ville vi i dag have en masse unge, rendende rundt i mørke rum og spise piller, mens de lytter til monoton og ensformigt musik.[/color][/size]
User avatar
cielorosso
Member
Posts: 52
Joined: Mon Feb 20, 2006 23:36
Location: fere semper ad Universitas Arhusiensis
Contact:

Post by cielorosso »

kualle, hele dette forum - ja hele internettet - afhænger af matematik. ;)
IUSTITIA OMNIBUS
User avatar
Chroelle
Admin emeritus
Posts: 9870
Joined: Fri Feb 17, 2006 9:19
Location: Location, location...
Contact:

Post by Chroelle »

Var det en statement:
Ting der afhænger af matematik:
1 kualle
2 hele detter forum
3 hele internettet

Eller fortalte du kualle at de to sidstnævnte afhænger af matematik? :D

Men ud over det så er det altså Guy's tur, så take it away... (Fra en i forvejen totalt sprog-forvirret admin.)
Currently testing Life version 2.9 (With added second child)
(Beta testing in progress)

www.paed-it.dk - My blog in Danish

Clothes make the man. Naked people have little or no influence on society.
--Mark Twain
User avatar
Guybrush
Member
Posts: 85
Joined: Fri Feb 24, 2006 18:52
Contact:

Post by Guybrush »

her går man og er lidt væk i et par dage, og så udvikler en simpel quiz-tråd sig til en uendelig kedelig slagmark over noget så tørt som tilførselsord og gradbøjninger ..

Nuvel - næste spørgsmål

Hvilken af følgende paver har optaget Peters trone i kortest tid i det 20. århundrede ? (eller med lidt mere jævne ord - hvem døde hurtigst ?)

a) Johannes XXIII
b) Johannes Paul I
c) Benedikt XV
d) Urban VII
They say that it takes a second to meet a special person
An hour to appreciate her
A day to love her
But an entire life to forget her

Never to be forgotten
User avatar
Chroelle
Admin emeritus
Posts: 9870
Joined: Fri Feb 17, 2006 9:19
Location: Location, location...
Contact:

Post by Chroelle »

D. Urban....
Currently testing Life version 2.9 (With added second child)
(Beta testing in progress)

www.paed-it.dk - My blog in Danish

Clothes make the man. Naked people have little or no influence on society.
--Mark Twain
User avatar
Guybrush
Member
Posts: 85
Joined: Fri Feb 24, 2006 18:52
Contact:

Post by Guybrush »

*Spiller Lykkehjulets fallitlyd, som Chrølle introducerede lidt tidligere*

Urban VII sad godnok også meget kort tid som pave - faktisk sad han kortest tid i verdenshistorien (13 dage), men det var bare tilbage i 1500-tallet
They say that it takes a second to meet a special person
An hour to appreciate her
A day to love her
But an entire life to forget her

Never to be forgotten
kualle
Tycoon
Posts: 219
Joined: Fri Feb 17, 2006 15:41

Post by kualle »

Matematik er en død verden.

Tilnærmelsesvis uendeligt kan hverken bruges retorisk eller matematisk - af ovennævnte grunde. Ligesom det ikke giver mening at snakke (netop ikke tale, men det er en pointe, de færreste ville gribe, hvorfor den pensles ud) om en kvart evighed, da det alligevel er en hel evighed.

Jeg skyder Johannes-drengen, altså svarmulighed nr. a).

Hvad vil det sige at ansege noget? - det er mig en gåde. Men det er jo åbenbart kun mig, der vil bevare vores fabelagtige sprog i en nogenlunde korrekt form.

Dette var de sidste ord fra en frustreret læser.
User avatar
Guybrush
Member
Posts: 85
Joined: Fri Feb 24, 2006 18:52
Contact:

Post by Guybrush »

*spiller fallit lyden igen*

næ - Johannes XXIII sad godnok kun i 5 år fra 1958-1963, men det var ikke den korteste periode i det 20. århundrede
They say that it takes a second to meet a special person
An hour to appreciate her
A day to love her
But an entire life to forget her

Never to be forgotten
User avatar
FogToo
Warhero
Posts: 479
Joined: Sun Feb 19, 2006 21:10
Location: Bagsværd - Danmark
Contact:

Post by FogToo »

Var det ikke Johannes paul I Der døde i 1978 ? Mener han døde 1 måneds tid efter han blev indsat..
Det må hedde B
[size=84][color=red]War does not determine who is right. War determines who is left.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam! - Cato
There are 10 types of people in the world: "Those who understand binary, and those who don't."

Det er latterligt at påstå, at computerspil påvirker børn.
Hvis f.eks. Pac-Man havde påvirket børn født i 80'erne, så ville vi i dag have en masse unge, rendende rundt i mørke rum og spise piller, mens de lytter til monoton og ensformigt musik.[/color][/size]
User avatar
Guybrush
Member
Posts: 85
Joined: Fri Feb 24, 2006 18:52
Contact:

Post by Guybrush »

*BINGBINGBINGBING*

Det er fuldstændig korrekt. Johannes Paul I blev valgt som Paul VI's afløser ved konklavet i 1978, og han døde ganske rigtigt 33 dage efter. Hans efterfølger Pave Johannes Paul II (der i øvrigt er indehaver af den næstlængste periode som pave) tog netop sit navn for at ære sin uheldige forgænger.

Der hersker i øvrigt et utal af konspirationsteorier omkring hans død, og Godfather III tager da også emnet op til kærlig behandling ... anyway - FogToo har retten til at stille et spørgsmål
They say that it takes a second to meet a special person
An hour to appreciate her
A day to love her
But an entire life to forget her

Never to be forgotten
User avatar
Pepsi
Mod
Posts: 327
Joined: Fri Feb 17, 2006 19:27
Location: somewhere out there

Post by Pepsi »

du kan da ikke fortælle at han havde den næst længste periode uden at fortælle hvem der sad længst tid og hvor længe det var...
du må lave noget show-off af viden ^^
User avatar
FogToo
Warhero
Posts: 479
Joined: Sun Feb 19, 2006 21:10
Location: Bagsværd - Danmark
Contact:

Post by FogToo »

hjælper lige GB her :)
The 10 longest-reigning Popes whose reign lengths can be determined from contemporary historical data are the following:

1. Pius IX (1846–1878): 31 years, 7 months and 23 days (11,560 days).
2. John Paul II (1978–2005): 26 years, 5 months and 18 days (9,666 days).
3. Leo XIII (1878–1903): 25 years, 5 months and 1 day (9,281 days).
4. Pius VI (1775–1799): 24 years, 6 months and 15 days (8,962 days).
5. Adrian I (772–795): 23 years, 10 months and 25 days (8,729 days).
6. Pius VII (1800–1823): 23 years, 5 months and 7 days (8,560 days).
7. Alexander III (1159–1181): 21 years, 11 months and 24 days (8,029 days).
8. St. Sylvester I (314–335): 21 years, 11 months and 1 day (8,005 days).
9. St. Leo I (440–461): 21 years, 1 month, and 13 days. (7,713 days).
10. Urban VIII (1623–1644): 20 years, 11 months and 24 days (7,664 days).

ellers kig her http://en.wikipedia.org/wiki/Pope
Der kan du finde de længst, de kortest og alle dem indimellem :)

Hvilken af følgende videnskabsmænd opdagede at planter optog CO2, når der er lys, og frigiver oxygen ?
A: Matthias Schleiden
B: Antoine Lavosier
C: Theodor Schwann
D: Jan Ingenhousz
[size=84][color=red]War does not determine who is right. War determines who is left.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam! - Cato
There are 10 types of people in the world: "Those who understand binary, and those who don't."

Det er latterligt at påstå, at computerspil påvirker børn.
Hvis f.eks. Pac-Man havde påvirket børn født i 80'erne, så ville vi i dag have en masse unge, rendende rundt i mørke rum og spise piller, mens de lytter til monoton og ensformigt musik.[/color][/size]
kualle
Tycoon
Posts: 219
Joined: Fri Feb 17, 2006 15:41

Post by kualle »

Hmm... Jan Ingenhousz. Så vidt jeg husker, lavede min lærer engang grin med, det var "Ingen" der havde opdaget fotosyntesen. - mægtigt morsomt, syntes han.
User avatar
FogToo
Warhero
Posts: 479
Joined: Sun Feb 19, 2006 21:10
Location: Bagsværd - Danmark
Contact:

Post by FogToo »

Hvilket jo er korrekt :)
[size=84][color=red]War does not determine who is right. War determines who is left.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam! - Cato
There are 10 types of people in the world: "Those who understand binary, and those who don't."

Det er latterligt at påstå, at computerspil påvirker børn.
Hvis f.eks. Pac-Man havde påvirket børn født i 80'erne, så ville vi i dag have en masse unge, rendende rundt i mørke rum og spise piller, mens de lytter til monoton og ensformigt musik.[/color][/size]
User avatar
FogToo
Warhero
Posts: 479
Joined: Sun Feb 19, 2006 21:10
Location: Bagsværd - Danmark
Contact:

Post by FogToo »

Jeg vil lige gøre opmærksom på at det stadig er Kualles tur, hvis nogen skulle være i tvivl.
[size=84][color=red]War does not determine who is right. War determines who is left.
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam! - Cato
There are 10 types of people in the world: "Those who understand binary, and those who don't."

Det er latterligt at påstå, at computerspil påvirker børn.
Hvis f.eks. Pac-Man havde påvirket børn født i 80'erne, så ville vi i dag have en masse unge, rendende rundt i mørke rum og spise piller, mens de lytter til monoton og ensformigt musik.[/color][/size]
kualle
Tycoon
Posts: 219
Joined: Fri Feb 17, 2006 15:41

Post by kualle »

Dét havde jeg helt glemt.
Nå, men så kommer der endnu et interesse-spørgsmål:

For nylig var der en blindskakturnering på dansk grund. Den var stærkt besat, som sådan noget jo ofte er. BLindskak er jo også en af de hårde, og moderne, discipliner indenfor skak.

Hvem vandt?

1) Emanuel Berg.
2) Emil Sutovsky.
3) Magnus Carlsen.
4) Peter Heine Nielsen.
User avatar
Pepsi
Mod
Posts: 327
Joined: Fri Feb 17, 2006 19:27
Location: somewhere out there

Post by Pepsi »

blindskak O_o woah!

nå men mit gæt er 1) Emanuel Berg.
kualle
Tycoon
Posts: 219
Joined: Fri Feb 17, 2006 15:41

Post by kualle »

Desværre forkert, pepsi. Det er ellers lang tid siden, du har haft serven :-).

Den svenske stormester har ellers en lovende fremtid indenfor skak. Især fordi han spiller så underholdende. Det er ikke sjældent, han inviteres alene fordi, han har spændende og levende partier, der ikke altid er lutter teori.
Post Reply